Alm. Bil

For at få kørekort til almindelig bil skal du være fyldt 17 år samt have modtaget undervisning hos en godkendt kørelærer. Ved undervisningens start skal du være fyldt 16 år og 9 måneder.
Bemærk! Et kursus i færdselsrelateret førstehjælp er obligatorisk for alle, der for første gang ansøger om kørekort.

Fra 1.1 2017 har et flertal i Folketinget godkendt, at 17 årige kan erhverve kørekort, hvis flg. regler er overholdt.

• 17 årige bilister skal ledsages af en voksen, som er mindst 30 år gammel, med kørekort og mindst 10 års erfaring som bilist.
  • Den voksne ledsager må ikke selv have fået hverken betinget eller ubetinget frakendt sit kørekort i løbet af en tiårig periode.
  • Den voksne ledssager skal selv være i stand til at køre bil og må altså ikke være beruset.
  • 17 årige skal, lige som 18 årige skal det idag, have bestået både teori og praksis, inden de kan få deres kørekort udleveret.
  • Du vil kunne begynde at tage kørekort 3 måneder før, du fylder 17 år.

Teoriundervisning og Kørelektioner

Du skal have modtaget mindst 29 lektioner i teori og 16 lektioner i kørsel på vej. Herudover skal du have modtaget 4 lektioner på køreteknisk anlæg samt 4 lektioner på manøvrebane. Dette er det minimum, der kræves af Trafik og Byggestyrelsen, og der kan eventuelt blive tale om yderligere lektioner, før der kan aflægges praktisk prøve.

Hos Køreskolen Down Town foregår undervisningen ved at følge et teorihold, enten som almindeligt aftenkursus fra kl.16.00 til kl.19.00 eller et af vores hurtighold, som oprettes efter behov.

De praktiske kørelektioner planlægges i forhold til teorikursets afvikling, således at de to undervisningsforløb integreres og følges ad. Der startes nye hold med 5-6 ugers mellemrum. Se mere under Holdstart.

Bemærk! På vore hurtighold er kun et begrænset antal pladser. Kontakt os for nærmere information om hurtighold.

Manøvrebane

Køreskolen har egen manøvrebane i Silkeborg. Det betyder, at vi undgår ventetider på andre anlæg samt besværlig transport til og fra anlægget.
På manøvrebanen skal du for første gang ud at køre bil på (næsten) egen hånd. Manøvrebanekørslen ligger efter 1. eller 2. gangs teori - altså tidligt i forløbet.

Efter kørelæreren grundigt har gennemgået bilen og de manøvrer, du skal køre, sendes du - under trygge omgivelser - ud på din første køretur. Du skal køre 4 X 45 minutter på manøvrebanen, hvor du skal gennemgå en række forskellige øvelser, såsom kørsel i 8-taller, parkering i bås m.m.

Formålet med manøvrebanekørslen er at ruste dig bedst muligt til din første køretur på landevejen.

Hvad må du køre?

Kørekort til almindelig bil, giver ret til at føre:

• Bil på max. 3500 kg, og max 9 sæder inkl. Føreren.
  • Ovenstående bil, efterspændt påhæng på max.750 kg. (se også kategorien "alm. bil med påhæng").
  • 3-hjulet motorcykel (kabinescooter, ellert eller lignende).
  • Traktor og motorredskab
  • Registreringspligtig knallert (knallert 45)

Du kan finde mere information om at tage kørekort på Dansk Kørelærer-Unions hjemmeside.

• Holdstart for Alm. Bil

Alt afhængig af hvilket kørekort du vil have, er der forskellige krav til bl.a. teoriundervisning, køretimer samt alder.

Se holdstart
Kontakt os